V souvislosti s aktuálními diskusemi v Evropském parlamentu si Vás dovolujeme informovat o legislativním návrhu nového nařízení o právech cestujících v multimodální dopravě a možném dopadu na cestovní kanceláře a agentury.
Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu potvrdila cíl Zelené dohody pro Evropu dosáhnout do roku 2050 snížení emisí z dopravy o 90 %. Klíčovým prvkem pro to, aby byla doprava udržitelnější, je dosažení efektivní multimodality, kdy cestující, kteří chtějí cestovat na dlouhé vzdálenosti, mohou kombinovat několik druhů hromadné dopravy, a využít tak pro každý úsek cesty nejudržitelnější a nejefektivnější druh dopravy. Ochrana cestujících na cestě, zejména v případě narušení dopravy, je klíčová pro zvýšení atraktivity těchto multimodálních cest. Multimodální cesty vznikají, když cestující k dosažení cílového místa určení kombinují alespoň dva druhy hromadné dopravy, například let a železniční dopravu nebo železniční a autokarovou dopravu.
V současné době neexistuje jasný právní rámec pro stanovení příslušných povinností a odpovědnosti různých poskytovatelů cestovních služeb, kteří se na multimodální cestě podílejí. Zprostředkovatelé (CK/CA) hrají v tomto procesu klíčovou roli: nabízejí jak jednotlivé, tak i multimodální kombinace cesty, a umožňují cestujícím porovnávat a vybírat si z mnohem širší škály variant cesty, než jakou může poskytnout jakákoli platforma s jedním dopravcem.
Dne 29.11.2023 byl publikován Návrh NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY o právech cestujících v souvislosti s multimodálními cestami, a to Evropskou komisí, konkrétně Generálním ředitelstvím pro mobilitu a dopravu (DG MOVE). Znění návrhu naleznete zde: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/ALL/?uri=celex:52023PC0752
Cílem tohoto návrhu je zajistit:
- zákaz diskriminace cestujících, pokud jde o podmínky přepravy a poskytování přepravních dokladů,
- minimální a přesné informace, které mají být cestujícím poskytovány v přístupném formátu a včas,
- práva cestujících v případě narušení dopravy, zejména v souvislosti se zmeškáním přípoje mezi různými druhy dopravy,
- zákaz diskriminace osob se zdravotním postižením a osob se sníženou schopností pohybu a orientace a pomoc těmto osobám,
- definování a sledování norem kvality služeb,
- vyřizování stížností a obecná pravidla pro prosazování nařízení.
Dne 14. května 2025 projednal Výbor Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) navrhované změny revize nařízení. Zpravodaj Jens Gieseke (EPP, Německo) poukázal na to, že pro dopravce a zprostředkovatele jsou zapotřebí závazná pravidla, aniž by došlo k nadměrné regulaci. V rámci diskusí v EP bylo přijato mnoho pozměňovacích návrhů, z nichž některé předložila evropská asociace ECTAA, jejímž jsme členem.
Nyní došlo k dohodě o zahájení interinstitucionálních jednání – tzv. trialogů – před přijetím finálního postoje EP. Trialogy jsou neformální setkání mezi Evropským parlamentem, Radou a Evropskou komisí a mohou se konat v jakékoli fázi legislativního procesu. ECTAA proto cílí se svými připomínkami vedoucími k ochraně cestovních kanceláří a agentur na tyto tři instituce.
O dalším vývoji a finální podobě evropského nařízení Vás budeme informovat.