Aktuální informace z cestovního ruchu, doporučení k cestám, statistiky, analýzy

[[SKUDER_TITLE]]
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
[[SKUDER_TITLE]]
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
[[SKUDER_TITLE]]
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
[[SKUDER_TITLE]]
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
[[SKUDER_TITLE]]
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Novinky

Až 51 % dovolených si organizují Češi sami a nejsou chráněni při úpadku aerolinky

TZ AČCKA, 28. 6. 2022 | Strasti individuálního cestování

 

Strasti individuálního cestování – 51 % dovolených si organizují Češi sami.

Pro spotřebitele platí při individuální organizaci nulová ochrana při úpadku letecké společnosti.

 

Výhodou cestování s cestovní kanceláří není jen kompletní servis a zázemí, ale důležitá ochrana spotřebitele v případě úpadku pořadatele zájezdu. Na rozdíl od individuálního cestování, kdy si spotřebitelé kombinují cestovní služby sami, platí v ČR a celé EU ochrana zákazníka a jeho financí vložených na nákup zájezdu. V případě insolvence CK se totiž o zákazníka postará pojišťovna nebo asistenční služba, které cestujícího repatriují zpět do ČR či mu vrátí vložené finanční prostředky za nerealizované zájezdy. Naopak pokud si spotřebitel nakoupí samostatnou letenku u letecké společnosti, odcestuje a ta se dostane do platební neschopnosti, musí si zpáteční let domů zajistit na své náklady a nabízí se mu jen minimum možností, jak vymoci své peníze za neuskutečněné lety zpět.

 

Služeb cestovních kanceláří a cestovních agentur při plánování a realizaci zahraniční dovolené využívá 47 % českých cestujících (viz přiložený graf dle dat ČSÚ za rok 2019). V případě nákupu zájezdu, tedy balíčku dvou a více služeb, je ze strany CK poskytována spotřebiteli 100% ochrana při úpadku pořadatele. Aktuálně platná legislativa však nereflektuje situaci na trhu, kdy peníze zákazníků při nákupu letenek nejsou nijak chráněny. Pro spotřebitele je rovněž velmi obtížné domoci se vrácení peněz od leteckých společností za zrušené lety ze strany aerolinií, jak si mnozí vyzkoušeli během pandemie. Tato praxe způsobuje nevyvážené podnikatelské prostředí a nerovnoměrné rozložení povinností a rizik mezi pořadateli zájezdů, aeroliniemi a spotřebiteli. AČCKA a odborná veřejnost proto již dlouhodobě usiluje o narovnání podnikatelského prostředí, zajištění ochrany spotřebitele v cestovním ruchu a zakotvení povinnosti aerolinií zajistit se pro případ svého úpadku.

 

 

Podle Evropské komise se v období let 2000–2012 dostalo do platební neschopnosti 105 evropských leteckých společností. Mnoho úpadků bylo způsobeno zvyšující se konkurencí v letecké dopravě a neefektivně provozovanými „nízkonákladovými“ leteckými spoji. Úpadky se nevyhnuly jak malých aeroliniím, tak i větším, jako byly Spanair, Malév a Windjet, a zkomplikovaly cestování právě jednotlivcům, kteří zůstali v cizině bez pomoci.

29.06.2022

Zástupci evropských asociací cestovních kanceláří jednají v Thessaloniki

Ve dnech 24. a 25. 11. 2022 probíhá pololetní zasedání evropské asociace ECTAA

24.11.2022

Vyšší poptávka po lyžařských pobytech v tuzemsku i zahraničí oproti loňsku

TZ AČCKA, 22. 11. 2022 | Při srovnání 2022/2021 evidují CK a CA vyšší prodeje pobytů na horách.

22.11.2022

Evropské fórum cestovního ruchu 2022

Ve dnech 15. a 16. listopadu 2022 se koná 51. Evropské fórum cestovního ruchu

16.11.2022

Zhodnocení letní sezóny zájezdů v EU a trendy prodejů na zimu

TZ AČCKA, 2. 11. 2022 | Jaká byla sezóna letních zájezdů v cestovních kancelářích v Evropě?

03.11.2022

Blízká exotika na podzim a v zimě - kam Češi cestují do 6 hod. letu

TZ AČCKA, 14. 9. 2022 | Od října do prosince vycestuje na delší pobyt 12 % Čechů.

15.09.2022

123456789
347 položek, 70 stránek
Monatour Interhome CK Plus Tour SnowTrex Ludor
Go Afrika CK Eva AnChoice
Vytvářím objednávku...