Novinky
ECTAA podává žalobu na IATA za porušení antimonopolních pravidel
Právní krok je vyústěním dlouhodobě neúspěšných jednání ECTAA s IATA o potřebě modernizace systému distribuce letenek a snah o docílení vyváženějšího postavení akreditovaných prodejců a leteckých společností.
Obchodní vztah mezi cestovními kancelářemi a leteckými společnostmi se v průběhu let vyvíjel a s původním obchodním modelem už má nyní pramálo společného. Tradiční partnerství bylo narušeno a letecké společnosti otevřeně vstupují do přímé konkurence s celosvětovou sítí cestovních kanceláří/akreditovaných IATA prodejců o distribuci letenek. Dříve zcela běžné systémy odměňování založené na provizích byly opuštěny, beze změn však naopak zůstávají velmi přísná, jednostranná a nepřiměřená smluvní omezení uvalená na cestovní kanceláře při prodeji kapacit prostřednictvím leteckých společností přes prodejní systém „Passenger Agency Programme“ (PAP). Tento systém je vystavěn na klasickém zprostředkovatelském principu a podmíněn smlouvou vyžadující podpis akreditovaného IATA prodejce. Ta však byla vypracována před 40 lety a zdaleka tak nereflektuje soudobou ekonomickou realitou.
ECTAA vždy usilovala o rovné podmínky napříč všemi distribučními kanály s přihlédnutím k zájmům spotřebitelů i podniků. Veškeré pokusy ECTAA o modernizaci distribučního systému PAP a dosažení smysluplných změn však byly protistranou systematicky odmítány.
V souvislosti s modelem PAP bylo identifikováno několik klíčových otázek, které z pohledu ECTAA omezují hospodářskou soutěž na trhu distribuce letenek. Nejedná se přitom pouze o izolované dílčí problémy, ale spíše o vnímání PAP jako organizovaného dominantního systému, který omezuje hospodářskou soutěž.
Zatímco PAP má přímý a nákladný dopad na obchodní politiku a finanční situaci akreditovaných prodejců i na nepřímou distribuci letenek jako celek, cestovní kanceláře na rozhodování nemají žádný vliv a jsou bezmocné, pokud jde o nastavení pravidel. Důvodem je skutečnost, že správní orgán PAP (tzv. IATA Passenger Agency Conference) se skládá pouze z leteckých společností, které o pravidlech prodejního modelu rozhodují jednostranně.
Obchodní model byl nedávno pozměněn o nový program s názvem New Generation ISS. Mimo jiné tak byla zavedena určitá prodejní omezení, která akreditované prodejce zavazují k předfinancování prodejů, jakmile je dosaženo určité prahové hodnoty. Stejně tak jsou vyžadovány stále vyšší a častější finanční záruky.
„Nepřímý prodej letenek je nebezpečně poškozován v důsledku zneužívání dominantního postavení ze strany IATA, přičemž právě nyní je více než kdy jindy zapotřebí pomoci spotřebitelům s orientací v záplavě složité a nepřehledné nabídky letenek včetně rostoucího počtu doplňkových služeb,“ uvedl Pawel Niewiadomski, prezident ECTAA.
ECTAA se proto nyní obrací na Komisi, aby zahájila vyšetřování možného porušení pravidel hospodářské soutěže v rámci systému distribuce letenek pod sdružením IATA a zamezila případnému protiprávnímu jednání. Stížnost byla dne 24.5.2019 předložena k prošetření Evropské komisi s podezřením na porušení článků 101 a 102 Smlouvy o EU.
Tereza Picková, výkonná ředitelka AČCKA
Originál tiskové zprávy ECTAA ze dne 27/05/2019 naleznete pod tímto odkazem
16.07.2019
Zájezdy po Maroku budou v průběhu září pořádány
TZ AČCKA 13. 9. 2023 | Páteční zemětřesení neovlivní poznávací program zájezdů.
13.09.2023
Život na ostrově Rhodos se vrací do normálu
TZ AČCKA 1. 8. 2023, 9:00 | Na jihu ostrova zůstávají nyní uzavřeny pouze jednotky hotelů.
01.08.2023
Stav nouze na Rhodosu se nedotkne turistů
Stav nouze na Rhodosu je administrativní opatření a neomezuje cestovní ruch.
26.07.2023
U moře se čeští dovolenkáři cítí cenově lépe než doma
TZ AČCKA 28. 6. 2023 | V dovolenkových destinacích se ceny zvyšují pomaleji než v ČR.
29.06.2023