Novinky
Letecké společnosti se zavázaly k respektování práv spotřebitelů
Šestnáct významných leteckých společností na evropském trhu se přihlásilo k větší transparentnosti, lepší informovanosti a včasnému odškodnění cestujících v případě zrušení letu na základě iniciativy Evropské komise. Komise v prosinci 2020 upozornila orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (CPC, Consumer Protection Cooperation network), aby se zabývaly praktikami několika leteckých společností v situacích rušení letů a navrácení výdajů cestujícím v souvislosti s pandemií COVID-19.
Do dialogů byly zapojeny tyto letecké společnosti: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling a Wizz Air.
Z tiskového sdělení Komise vyplývá, že letecké společnosti přijaly následující závazky:
- zbývající žádosti o kompenzace byly v naprosté většině případů vyřízeny a peníze by měly být cestujícím vráceny dle právních předpisů EU;
- cestující budou přehledně informováni o svých právech v případě zrušení letu leteckou společností;
- letecké společnosti budou ve své komunikaci s cestujícími jasně odlišovat zrušení letu leteckou společností (a z toho vyplývající zákonná práva cestujícího) od zrušení cesty pasažérem (a smluvními právy, která se vztahují na cestujícího v těchto případech podle přepravních podmínek letecké společnosti);
- letecké společnosti budou ve svých sděleních určených cestujícím (na internetových stránkách, e-mailem aj.) řádně informovat o všech alternativách v případě zrušení letu: přesměrování letu, vrácení peněz, a to i ve formě poukazu, pokud tuto možnost letecká společnost nabízí;
- cestujícím mohou být vráceny peníze ve formě poukazu, pouze pokud si tuto možnost výslovně zvolí; většina leteckých společností se shodla na tom, že nevyužité poukazy, které byly cestujícím v počátečních fázích pandemie vydávány, mohou být proplaceny, pokud si tak cestující přeje;
- cestující, kteří si rezervovali let přes zprostředkovatele a mají potíže s proplacením financí od tohoto zprostředkovatele, se mohou obrátit na leteckou společnost a požádat o vypořádání napřímo; letecké společnosti by měly cestující o této možnosti a souvisejících podmínkách žádosti informovat na svých internetových stránkách.
Orgány pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele v tuto chvíli ukončují jednání se všemi leteckými společnostmi, ale budou i nadále sledovat, zda jsou závazky řádně dodržovány. Zároveň budou monitorovat možné nekalé obchodní praktiky některých zprostředkovatelů, zejména ve způsobech informování klientů o podmínkách a poplatcích za jejich služby.
Ačkoliv je tato iniciativa pozitivně vnímána celým trhem, prohlášení leteckých společností se netýká letů rezervovaných v rámci balíčku cestovních kanceláří. Letecké společnosti tak přenáší svou odpovědnost na touroperátory, kteří realizaci letů nemohou nijak ovlivnit.
Ing. Kateřina Nemravová
Office / Account manager AČCKA
27. 10. 2021
zpracováno pro CELÝOTURISMU.cz
01.11.2021
Zahájení nočního vlakového spoje z Prahy do Nizozemska a Belgie
TZ AČCKA 26. 3. 2024 | Ode dneška se mohou Čeští turisté nově dopravit přímým vlakovým spojem z Prahy do Nizozemska a Belgie. European Sleeper odjíždí v 18:04 hod.
26.03.2024
Poznávací zájezdy jsou na Velikonoce opět vyprodány
TZ AČCKA 22. 3. 2024 | Zájem o cestování během Velikonoc je opět vysoký. Čeští turisté míří hlavně k moři a za poznáním. Z exotiky vedou Vietnam, Srí Lanka a Bali.
23.03.2024
High Level Tourism Meeting 21.3.2024 za účasti AČCKA
AČCKA byla součásti odborné diskuze k regulaci segmentu zájezdů.
22.03.2024
Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA
TZ AČCKA 21. 2. 2024 | Tito cestující s nákupem letního pobytu u CK vyčkávají na poslední chvíli.
23.02.2024
Poslední týden nejvyšších slev na zájezdy - First minute
TZ AČCKA 23. 1. 2024 | Téměř každá druhá zahraniční dovolená se uskuteční přes cestovku
24.01.2024